Ochrona środowiska
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
1. Jakość języka urzędowego a konsekwencje prawne:
- podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego - które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
- język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych - czy rzeczywiście język ma znaczenie? - orzecznictwo sądów.
2. Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:
- błędy w korespondencji urzędowej - które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
- pleonazmy, tautologie - tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
- błędy składniowe, kalki - z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
- odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
- błędy stylistyczne - czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
- błędy ortograficzne - nadużywanie wielkiej litery,
- skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych - DzU czy Dz. U.?
- błędy interpunkcyjne - znaczeniotwórcza rola przecinka.
3. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:
- sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu - kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się zrozumiałe dla każdego adresata;
- zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych - jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak uprzejmie i rzeczowo wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję.
4. Wskazówki techniczne, które sprawią, że nasza korespondencja będzie wzorem dla innych:
- struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego - czy podpis musi być czytelny?
- zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
- etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
- formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
- korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna - co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
- krój czcionki i układ pisma - zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.
5. Panel dyskusyjny, pytania i odpowiedzi.
8:45 - 09:00 | Logowanie | |
09:00 - 10:30 | Szkolenie | |
10:30 - 10:45 | Przerwa | |
10:45 - 12:30 | Szkolenie | |
12:30 - 13:00 | Lunch | |
13:00 - 15:00 | Szkolenie | |
15:00 | Zakończenie szkolenia |
Radca prawny, urzędnik służby cywilnej, trener-praktyk, specjalista w zakresie postępowania administracyjnego i języka urzędowego; od 22 lat odpowiada za obsługę prawną terenowych organów administracji rządowej obu instancji; nadzoruje prowadzenie postępowań w pierwszej instancji, rozpatrywanie odwołań, reprezentuje organy administracji w postępowaniach sądowych przed sądami administracyjnymi i powszechnymi; od 16 lat z powodzeniem prowadzi otwarte i zamknięte szkolenia dla przedstawicieli administracji rządowej i samorządowej, głównie na temat prawidłowego stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i poprawnego redagowania pism urzędowych.
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
790 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby
690 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby przy zgłoszeniu 2 lub więcej osób
W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.