Ochrona środowiska
Cel szkolenia
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest omówienie postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU)ze szczególnym uwzględnieniem projektowanej nowelizacji ustawy OOŚ.
Projektowana nowelizacja przewiduje m.in.:
- Nowy organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach starosta zamiast wójta (burmistrza, prezydenta miasta)
- Zmianę uprawnień organów współdziałających (zwiększenie udziału Sanepid i organu gospodarki wodnej w postępowaniu OOŚ)
- Zmiany w zakresie udziału stron (doprecyzowanie, kto jest stroną postępowania), uprawnień organizacji ekologicznych oraz społeczeństwa (w tym zwłaszcza możliwość ponowienia procedury z udziałem społecznym)
- Zmiany dotyczące opisu wpływu przedsięwzięcia na klimat i adaptacji do zmian klimatu
- Doprecyzowanie zawartości decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, gdy nie była prowadzona OOŚ (zwłaszcza w zakresie określania miejsca realizacji przedsięwzięcia)
- Doprecyzowanie w zakresie oceny, że nie zmieniły się warunki realizacji przedsięwzięcia wydłużające używalność decyzji do 10 lat
- Doregulowanie przepisów ws. tzw. inwestycji strategicznych itp.
Na szkoleniu zostanie zaprezentowana procedura udzielania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z uwzględnieniem znowelizowanych przepisów, zakładających m.in. usprawnienie procedury wydania DŚU, przyspieszenie postępowania, obniżenie jego kosztów dla inwestorów, zmiany wymaganych załączników, udziału stron i uprawnień organizacji ekologicznych.
Uczestnicy dowiedzą się:
- w jaki sposób prawidłowo i sprawnie prowadzić procedury OOŚ i wydawać decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach,
- jak zmniejszać ryzyko odwołań lub stwierdzania nieważności decyzji,
- w jaki sposób praktycznie interpretować przepisy i ich zastosowanie (z uwzględnieniem projektowanej nowelizacji).
Metody prowadzenia zajęć: wykład, prezentacja PP, dyskusja, analiza studiów przypadku.
Adresaci szkolenia:
- organy administracji publicznej wydające decyzje i współdziałające w postępowaniach (wójt, burmistrz, prezydent miasta, marszałek województwa, pracownicy regionalnych dyrekcji ochrony środowiska, regionalnych dyrekcji lasów państwowych, oraz organy współdziałające - organy Wód Polskich oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- nowe organy powołane do wydawania decyzji - pracownicy starostw powiatowych,
- przedsiębiorcy planujący realizację przedsięwzięć (inwestorzy publiczni i prywatni), firmy konsultingowe prowadzące procedury w imieniu inwestora.
1. Koncepcja oceny oddziaływania na środowisko planowanych przedsięwzięć (OOŚ PP)
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jako decyzja ?główna? w procesie inwestycyjnym i jej relacja do decyzji ?wykonawczych? (np. pozwolenia na budowę)
2. Podział i kwalifikacja przedsięwzięć:
- przedsięwzięcia z tzw. I grupy,
- dzielenie przedsięwzięć - powiązania technologiczne a funkcjonalne,
- przebudowa, rozbudowa, montaż jako kryteria kwalifikacji w grupie I,
- przedsięwzięcia z II grupy,
- przebudowa, rozbudowa, montaż jako przedsięwzięcia wymagające screeningu,
- postanowienie o obowiązku sporządzenia raportu i jego uzasadnienie,
3. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
- wniosek i wymagane załączniki,
- Organy właściwe do wydania DŚU, w tym zmiany wynikające z projektowanej nowelizacji ustawy ooś
4. Współdziałanie (opinie i uzgodnienia) w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach:
- opinie i uzgodnienia - charakter prawny wyłączenia organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej wynikające z projektowanej nowelizacji ustawy ooś
- nowe organy współdziałające - zakres i skutki współdziałania,
- nowe terminy dokonania aktu współdziałania i skutki ich upływu,
- uzgodnienie negatywne i opiniowanie negatywne,
- uzgodnienie w trybie posiedzenia - nowelizacja kpa i jej wpływ na postępowanie uzgodnieniowe/opiniodawcze,
7. Strony i uczestnicy postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach:
- pojęcie strony postępowania - zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia -prawo rzeczowe - projektowana nowelizacja doprecyzowująca kto jest stroną postępowania.
- wezwania i doręczenia w postępowaniu w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach obejmujące zmiany w zakresie obwieszczeń i zawiadamiania stron (powrót do rozwiązań kap - więcej niż 20 stron)
- udział organizacji ekologicznej - podstawy prawne, kryteria dopuszczenia z uwzględnieniem projektu nowelizacji
8. Postępowanie z udziałem społecznym:
- obwieszczenie publiczne o wszczęciu postępowania z udziałem społecznym
- udział społeczeństwa - bieg terminów, wyłożenie niezbędnej dokumentacji sprawy, sposób składania uwag i wniosków.
- Ponowienie procedury z udziałem społecznym - kryteria, przyczyny i skutki.
9. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach:
- treść decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. doprecyzowanie warunków realizacji przedsięwzięcia gdy nie przeprowadzono OOŚ - założenia projektowanej nowelizacji przepisów.
- administracyjne kary pieniężne związane z niewykonaniem DŚU lub jej nieuwzględnieniem w dalszych decyzjach ?wykonawczych? (np. pozwolenia na budowę) i projektowana nowelizacja przepisów.
- kontrola spełniania wymogów ochrony środowiska na dalszym etapie procesu inwestycyjnego - wstrzymanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i decyzji wykonawczej - uprawnienia stron decyzji środowiskowej oraz organizacji ekologicznych
- podanie do publicznej wiadomości o wydaniu decyzji, obowiązki związane z upublicznieniem jej treści w BIP. Zakres udostępnienia, bieg terminów na wniesienie dowołania
- publikowanie w BIP organu gminy informacji o kolejnych etapach postępowania prowadzonego przez inny organ. Kto płaci administracyjne kary pieniężne i dlaczego - analiza projektowanej nowelizacji przepisów o karach pieniężnych (2 000 za każdy dzień zaniechania upublicznienia).
10. Stwierdzenie nieważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - przesłanki, terminy, skutki.
11. ?Używalność? decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
- przesłanki uznania, że aktualne są warunki środowiskowe - kryteria i skutki - analiza projektowanej zmiany przepisów.
8:45 - 09:00 | Logowanie | |
09:00 - 10:30 | Szkolenie | |
10:30 - 10:45 | Przerwa | |
10:45 - 12:30 | Szkolenie | |
12:30 - 13:00 | Lunch | |
13:00 - 15:00 | Szkolenie | |
15:00 | Zakończenie szkolenia |
Radca prawny, dr habilitowany nauk prawnych, specjalizuje się w prawie ochrony środowiska, ocenach oddziaływania na środowisko oraz gospodarowaniu odpadami. Praktyk w konsultingu ze swojej specjalizacji, współpracownik firmy zajmującej się gospodarowaniem odpadami. Pracownik naukowy wydziału prawa uczelni wyższej. Członek zwyczajny Stowarzyszenia Środowisko dla Środowiska. Jest współautorką raportów ewaluacyjnych i prognoz ooś oraz opinii prawnych. Posiada doświadczenie w uspołecznianiu procesów decyzyjnych. Od kilkunastu lat prowadzi szkolenia z szeroko pojętego z prawa ochrony środowiska, autorka blisko 100 publikacji, prelegentka wielu konferencji naukowych, zarówno krajowych jak i zagranicznych. Ceniona trenerka ciesząca się uznaniem zleceniodawców i klientów, szkoliła m.in. przedsiębiorców, kadry Inspekcji Ochrony Środowiska, pracowników Lasów Państwowych i Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska, a także kadry nadzoru budowlanego oraz urzędników administracji ogólnej z całej Polski.
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
790 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby
690 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby przy zgłoszeniu 2 lub więcej osób
W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.