Podatki
Cel szkolenia
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
SLIM VAT 2.0.
Zmiany dotyczące transakcji łańcuchowych.
- na czym polega istota transakcji łańcuchowych?
- jak ustalać dostawę “ruchomą” oraz dostawę “nieruchomą” i dlaczego to takie ważne?
- dotychczasowe zasady opodatkowania transakcji łańcuchowych w obrocie wewnątrzunijnym,
- dotychczasowe zasady opodatkowania transakcji łańcuchowych w eksporcie towarów,
- zasady rozliczania transakcji łańcuchowych w obrocie wewnątrzunijnym wprowadzone w SLIM VAT 2.0.,
- zasady rozliczania transakcji łańcuchowych w eksporcie wprowadzone w SLIM VAT 2.0.,
- warsztaty - analiza nowych zasad na wybranych przez prowadzącego przykładzie.
Nowe zasady rozpoznawania faktur korygujących in minus w WNT oraz imporcie usług.
- zasady dotychczasowe odnoszące się do korekty in minus w WNT,
- nowe zasady dot. WNT: rabaty, skonta, zwroty towarów, błędy,
- zasady dotychczasowe odnoszące się do korekty in minus w imporcie usług,
- nowe zasady dotyczące korekt in minus w imporcie usług,
- przepisy przejściowe: korekty wystawione przed zmianą, korekty wystawione po zmianie.
Zmiany dotyczące podatku naliczonego w zakresie importu usług i WNT:
- obowiązek wykazania VAT należnego w terminie 3 miesięcy,
- skutki uchybienia terminowi 3miesięcznemu w zakresie podatku naliczonego,
- ale to już było: likwidacja terminu 3miesięcznego oraz skutki tej zmiany,
- przepisy przejściowe: co w przypadku faktur wystawionych przed zmianą, które dotrą do podatnika po wejściu w życie zmian?
Zmiany dotyczące podatku naliczonego w zakresie ujmowania podatku naliczonego:
- moment powstania prawa do odliczenia,
- opcja do rozliczenia podatku 3 kolejnych miesiącach,
- skutki “przegapienia” 3miesięcznego terminu,
- możliwość korekty wstecznie, za 1 okres,
- po zmianach: możliwość korekty wstecznie, za jeden z 4 okresów rozliczeniowych,
- co z fakturami wystawionymi przed zmianą, ale doręczonymi po zmianie?
- co z fakturami wystawionymi i doręczonymi nabywcy przed zmianą?
Zmiany dotyczące pełnego prawa do odliczenia (samochody):
- kto jest obowiązany składać VAT-26?
- wydłużenie terminu na złożenie VAT-26,
- co z pojazdami nabytymi przed zmianą?
Ulga na złe długi - zwiększenie “stosowalności”:
- wprowadzenie ulgi na złe długi do sprzedaży na rzecz konsumentów,
- warunki korzystania z ulgi na złe długi w związku ze sprzedażą na rzecz konsumenta,
- likwidacja ograniczeń dotyczących dłużników (restrukturyzacja, upadłość itd.),
- wydłużenie korzystania z ulgi do 3 lat,
- przepisy przejściowe:
- faktury wystawione przed zmianą, dla których termin zapłaty przypada przed zmianą, ale termin 90 dni upływa po zmianie,
- faktury wystawione przed zmianą, dla których termin zapłaty i termin 90 dni przypada po zmianie.
Zmiany w procedurze importu towarów na zasadach uproszczonych - powrót do przeszłości?
- na czym polega stosowanie zasad uproszczonych?
- warunki stosowania procedury uproszczonej,
- organy właściwe,
- procedura uproszczona a przedstawiciel bezpośredni i pośredni,
- zmiany: 4 miesiące na rozliczenie podatku i utrata prawa do stosowania procedury uproszczonej.
Zmiany dotyczące zwolnienia z VAT sprzedaży nieruchomości:
- sprzedaż budynku/budowli, a zwolnienie z VAT,
- możliwość rezygnacji ze zwolnienia,
- rezygnacja ze zwolnienia pod warunkiem zawarcia odpowiedniej klauzuli w akcie notarialnym.
Zmiany dotyczące MPP:
- zmiana w załączniku nr 15,
- rozszerzenie przepływów pomiędzy rachunkami VAT,
- zmiany w uwalnianiu środków z rachunku VAT w przypadku zaległości podatkowych,
- zmiany związane z zamykaniem rachunków w bankach,
- uwalnianie środków byłych podatników oraz podmiotów zagranicznych.
Zmiany w VAT wprowadzane tzw. “Nowym Ładem”.
Możliwość zakładania grupy VAT:
- czym jest Grupa VAT oraz jej przedstawiciel?
- istota rozwiązania,
- grupa VAT jako podatnik VAT:
- przesłanki,
- co zawrzeć w umowie,
- obowiązki przedstawiciela Grupy,
- rejestracja Grupy jako podatnika,
- moment uzyskania statusu podatnika VAT przez Grupę,
- status VAT UE dla całej Grupy,
- moment utraty statusu podatnika VAT przez Grupę,
- rozliczenia Grupy z innymi podmiotami,
- rozliczenia wewnątrz Grupy,
- raportowanie JPK przez Grupę VAT,
- nadwyżki VAT naliczonego członków Grupy powstałe przed jej utworzeniem,
- nadwyżka VAT naliczonego wygenerowana przez Grupę - który podmiot otrzymuje?
- obowiązki sprawozdawcze podmiotów tworzących Grupę VAT,
- co zawiera ewidencja?
- organ podatkowy właściwy dla Grupy VAT,
- proporcja roczna w przypadku Grupy VAT.
Możliwość rezygnacji ze zwolnienia usług finansowych i ubezpieczeniowych.
Wymóg udostępnienia płatności bezgotówkowych:
- nowy wymóg w segmencie B2C,
- utrata prawa do kwartalnych rozliczeń VAT w związku z naruszeniem wymogu rozliczeniowego z wykorzystaniem formy bezgotówkowej,
- zamrożenie zwrotu za brak możliwości płatności kartą,
- przyspieszony 15dniowy zwrot dla podatników rozliczających się bezgotówkowo.
Nowa struktura JPK
- Likwidacja niektórych oznaczeń w strukturze JPK.
- Wprowadzenie nowych oznaczeń w strukturze JPK.
- Nowy sposób raportowania ulgi na złe długi.
Krajowy System e-faktur
Charakterystyka nowego rozwiązania:
- istota KSeF,
- funkcjonalność systemu KSeF,
- od kiedy?
- dla kogo obligatoryjne, a dla kodo fakultatywne?
- oprogramowanie MF, czy “z rynku”?
- w jaki sposób uzyskać dostęp do KSeF?
KSeF obligatoryjny dla wszystkich podatników?
Faktura ustrukturyzowana:
- sposób wystawiania,
- sposób przesyłania do nabywcy,
- zakres danych na fakturze “ustrukturyzowanej”,
- korygowanie “ustrukturyzowanej” faktury po stronie sprzedawcy,
- korygowanie VAT naliczonego wynikającego z korekty faktury “ustrukturyzowanej”,
- archiwizacja i przechowywanie “ustrukturyzowanych” faktur,
- faktury “ustrukturyzowane” w JPK
“Benefity” dla podatników: nowe terminy zwrotu VAT.
Pozostałe zmiany dotyczące faktur:
- mniej danych na FV zaliczkowej,
- wydłużenie możliwości wystawiania FV przed terminem,
- poluzowanie wymogów dot. oznaczania duplikatów faktur,
- zmiana zasad dotyczących wystawiania faktur korygujących.
09:45 - 10:00 | Logowanie |
10:00 - 11:30 | Szkolenie |
11:30 - 11:45 | Przerwa |
11:45 - 13:30 | Szkolenie |
13:30 - 14:00 | Przerwa |
14:00 - 16:00 | Szkolenie |
Marcin Otręba Doktorant w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej. Posiada wieloletnią praktykę w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu. Trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach z SSE, zajmując się rozwiązywaniem bieżących problemów podatkowych oraz wdrażaniem nowych procesów związanych z podatkami. Od 2010 roku związany jest z Wyższą Szkołą Bankową we Wrocławiu w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego jako pracownik naukowy na wydziale Finansów i Zarządzania. Kierownik studiów podyplomowych ? Doradca podatkowy. W ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla Administracji Skarbowej, Oddziałów Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Autor licznych publikacji dla biuletynu VAT, wydawnictwa INFOR. Od 2020 r. związany jest z Kancelarią Staniek & Partners Law For Industry w której łączy wiedzę z zakresu prawa podatkowego z praktyką. Od 2021 r. Adiunkt na Wydziału Finansów i Zarządzania Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Finanse i rachunkowość.
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
249 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby
199 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby przy zgłoszeniu 2 lub więcej osób