Administracja publiczna
Cel szkolenia
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
1. Konsekwencje prawne niepoprawnego języka urzędowego:
- podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego - które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
- język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych - czy rzeczywiście język ma znaczenie? - orzecznictwo sądów.
2. Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:
- specyfika języka urzędowego - dlaczego często jest nienaturalny i trudny w odbiorze?
- cechy charakterystyczne języka urzędowego;
- błędy w korespondencji urzędowej - które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
- pleonazmy, tautologie - tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
- błędy składniowe, kalki - z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
- odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
- błędy stylistyczne - czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
- błędy ortograficzne - nadużywanie wielkiej litery,
- skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych - DzU czy Dz. U.?
- błędy interpunkcyjne - znaczeniotwórcza rola przecinka w tekstach urzędowych.
3. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:
- sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu - kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
- zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych - jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję:
- czytelność tekstu,
- empatia komunikacyjna nadawcy,
- styl językowy pism urzędowych.
- korespondencja elektroniczna - kiedy z dystansem, a kiedy swobodnie? Czy w Internecie rozmawiamy ze sobą, czy piszemy do siebie?
4. Co zrobić, żeby nasza korespondencja była wzorem dla innych?
- struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego - czy podpis musi być czytelny?
- zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
- etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
- formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
- korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna - co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
- krój czcionki i układ pisma - zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.
09:45 - 10:00 | Rejestracja i przywitanie uczestników |
10:00 - 11:30 | Szkolenie |
11:30 - 11:45 | Przerwa kawowa |
11:45 - 13:30 | Szkolenie |
13:30 - 14:00 | Lunch |
14:00 - 16:00 | Szkolenie |
16:00 | Zakończenie szkolenia |
Radca prawny. Urzędnik służby cywilnej. Specjalista z zakresu postępowania administracyjnego i postępowania przed sądami administracyjnymi. Pracował w urzędach terenowych organów administracji rządowej obu instancji. Dzieli się swoją wiedzą w sposób ciekawy i przystępny również dla początkujących.
Posiada ponad 18-letnie doświadczenie w obsłudze prawnej terenowych organów administracji rządowej obu instancji,
Ponad 13-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń otwartych i zamkniętych dla urzędników administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji publicznych (kilkadziesiąt szkoleń rocznie).
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
590 + VAT
koszt uczestnictwa jednej osoby do 07.02
690 + VAT
koszt uczestnictwa jednej osoby po 07.02
W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.