Administracja publiczna

Redagowanie decyzji i pism urzędowych - jak poprawnie posługiwać się językiem urzędowym

14 lutego 2020 r.

Atlas Tower, Al. Jerozolimskie 123, 02-017 Warszawa

Cena szkolenia:
590 zł

Cel szkolenia

Program

Harmonogram

Prelegenci

Cena





1. Konsekwencje prawne niepoprawnego języka urzędowego:

  • podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego - które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
  • język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych - czy rzeczywiście język ma znaczenie? - orzecznictwo sądów.

2. Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:

  • specyfika języka urzędowego - dlaczego często jest nienaturalny i trudny w odbiorze?
  • cechy charakterystyczne języka urzędowego;
  • błędy w korespondencji urzędowej - które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
    • pleonazmy, tautologie - tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
    • błędy składniowe, kalki - z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
    • odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
    • błędy stylistyczne - czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
    • błędy ortograficzne - nadużywanie wielkiej litery,
    • skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych - DzU czy Dz. U.?
    • błędy interpunkcyjne - znaczeniotwórcza rola przecinka w tekstach urzędowych.

3. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:

  • sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu - kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
  • zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych - jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję:
    • czytelność tekstu,
    • empatia komunikacyjna nadawcy,
    • styl językowy pism urzędowych.
  • korespondencja elektroniczna - kiedy z dystansem, a kiedy swobodnie? Czy w Internecie rozmawiamy ze sobą, czy piszemy do siebie?

4. Co zrobić, żeby nasza korespondencja była wzorem dla innych?

  • struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego - czy podpis musi być czytelny?
  • zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
  • etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
  • formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
  • korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna - co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
  • krój czcionki i układ pisma - zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.
09:45 - 10:00 Rejestracja i przywitanie uczestników
10:00 - 11:30 Szkolenie
11:30 - 11:45 Przerwa kawowa
11:45 - 13:30 Szkolenie
13:30 - 14:00 Lunch
14:00 - 16:00 Szkolenie
16:00 Zakończenie szkolenia

Radca prawny. Urzędnik służby cywilnej. Specjalista z zakresu postępowania administracyjnego i postępowania przed sądami administracyjnymi. Pracował w urzędach terenowych organów administracji rządowej obu instancji. Dzieli się swoją wiedzą w sposób ciekawy i przystępny również dla początkujących.
Posiada ponad 18-letnie doświadczenie w obsłudze prawnej terenowych organów administracji rządowej obu instancji,
Ponad 13-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń otwartych i zamkniętych dla urzędników administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji publicznych (kilkadziesiąt szkoleń rocznie).

Zarejestruj się ON-LINE

lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:

Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl

Cennik szkolenia

590 + VAT
koszt uczestnictwa jednej osoby do 07.02

690 + VAT
koszt uczestnictwa jednej osoby po 07.02

W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.

Administracja publiczna

Redagowanie decyzji i pism urzędowych - jak poprawnie posługiwać się językiem urzędowym

14 lutego 2020 r.

Atlas Tower, Al. Jerozolimskie 123, 02-017 Warszawa

CEL SZKOLENIA






PROGRAM

1. Konsekwencje prawne niepoprawnego języka urzędowego:

  • podstawy prawne stosowania poprawnego języka urzędowego - które ustawy nakładają na administrację publiczną obowiązek posługiwania się poprawnym językiem?
  • język urzędowy a prawidłowość decyzji administracyjnych - czy rzeczywiście język ma znaczenie? - orzecznictwo sądów.

2. Gdzie tkwi problem? Czynniki kształtujące język urzędowy współczesnej administracji publicznej:

  • specyfika języka urzędowego - dlaczego często jest nienaturalny i trudny w odbiorze?
  • cechy charakterystyczne języka urzędowego;
  • błędy w korespondencji urzędowej - które z powszechnie używanych form uznawane są za nieprawidłowe?
    • pleonazmy, tautologie - tylko i wyłącznie, potencjalne możliwości itp.
    • błędy składniowe, kalki - z wyjątkiem, czy za wyjątkiem?
    • odmiana nazwisk i nazw miejscowości,
    • błędy stylistyczne - czy i kiedy dopuszczalny jest styl potoczny?
    • błędy ortograficzne - nadużywanie wielkiej litery,
    • skróty i skrótowce, nazwy aktów prawnych - DzU czy Dz. U.?
    • błędy interpunkcyjne - znaczeniotwórcza rola przecinka w tekstach urzędowych.

3. Nowe tendencje w języku urzędowym i metody poprawy jego jakości:

  • sposoby bezpiecznego upraszczania przekazu - kilka prostych i skutecznych metod, dzięki którym pisma urzędowe stają się czytelne dla każdego adresata;
  • zasady redagowania pism urzędowych, w tym decyzji administracyjnych - jak pisać, żeby osiągnąć zamierzony cel i pozostawić dobre wrażenie, czyli jak życzliwie i uprzejmie wyrazić nawet bardzo stanowcze stanowisko czy negatywną decyzję:
    • czytelność tekstu,
    • empatia komunikacyjna nadawcy,
    • styl językowy pism urzędowych.
  • korespondencja elektroniczna - kiedy z dystansem, a kiedy swobodnie? Czy w Internecie rozmawiamy ze sobą, czy piszemy do siebie?

4. Co zrobić, żeby nasza korespondencja była wzorem dla innych?

  • struktura i niezbędne elementy pisma urzędowego - czy podpis musi być czytelny?
  • zabiegi redakcyjne poprawiające estetykę pism;
  • etykieta językowa w wypowiedziach o charakterze oficjalnym;
  • formy zwracania się do adresata w komunikacji urzędowej;
  • korespondencja reprezentacyjna, kurtuazyjna - co nadal jest w dobrym tonie, a co jest już anachronizmem?
  • krój czcionki i układ pisma - zasady typografii w papierowej i internetowej korespondencji urzędowej.

HARMONOGRAM

09:45 - 10:00 Rejestracja i przywitanie uczestników
10:00 - 11:30 Szkolenie
11:30 - 11:45 Przerwa kawowa
11:45 - 13:30 Szkolenie
13:30 - 14:00 Lunch
14:00 - 16:00 Szkolenie
16:00 Zakończenie szkolenia

PRELEGENCI

Radca prawny. Urzędnik służby cywilnej. Specjalista z zakresu postępowania administracyjnego i postępowania przed sądami administracyjnymi. Pracował w urzędach terenowych organów administracji rządowej obu instancji. Dzieli się swoją wiedzą w sposób ciekawy i przystępny również dla początkujących.
Posiada ponad 18-letnie doświadczenie w obsłudze prawnej terenowych organów administracji rządowej obu instancji,
Ponad 13-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń otwartych i zamkniętych dla urzędników administracji rządowej i samorządowej oraz instytucji publicznych (kilkadziesiąt szkoleń rocznie).


CENA SZKOLENIA

590 + VAT
koszt uczestnictwa jednej osoby do 07.02

690 + VAT
koszt uczestnictwa jednej osoby po 07.02

W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.


Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy: