Podatki
Cel szkolenia
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
Podstawową korzyścią dla Uczestników szkolenia jest poznanie regulacji podatkowych dotyczących rozliczenia podatku VAT w nieruchomościach obowiązujących w 2017 r. Uczestnicy szkolenia poznają praktyczne aspekty rozliczania podatku VAT w nieruchomościach. Szkolenie odbywa się na zasadzie: problem - rozwiązanie problemu i ma charakter warsztatów.
1. Zmiany w podatku VAT w 2017 r. mające wpływ na rozliczanie transakcji związanych z nieruchomościami:
- Zmiana zasady rozliczania usług budowlanych i remontowych- zasada “odwrotne obciążenie” - dla kogo?
- Nowy załącznik nr 14 do Ustawy o VAT - jakie usługi podlegają nowej zasadzie?
- PKWiU a podleganie podatkowi VAT
- Założenia odwrotnego obciążenia dla usług budowlanych i remontowych świadczonych dla Zamawiających, Wykonawców i odbiorców końcowych;
- Wygląd faktury po zmianach;
- Deklaracja VAT-27 do usług rozliczanych na zasadzie odwrotnego obciążenia;
- Odwrotne obciążenie w przypadku innych transakcji, np. sprzedaż złomu, blach, itp.;
- Problemy praktyczne związane ze zmianami zasady: obowiązek podatkowy, usługa według PKWiU a usługa wykonana, zapisy w umowach.
2. Funkcjonowanie rachunku VAT - split payment od 2018 r.:
- Wpłaty na rachunek VAT sprzedającego przy dedykowanym przelewie kupującego;
- Dysponowanie rachunkiem VAT przez podatnika czy jednak przez urząd skarbowy?
- Wypłaty z rachunku VAT na bieżące wydatki niemożliwe;
- Wniosek o zwrot z rachunku VAT tylko do urzędu skarbowego;
- Wypłaty z rachunku VAT po zgodzie urzędu skarbowego w ciągu 90 dni;
- Zapłaty z rachunku VAT faktur zakupowych - skutki praktyczne.
- Wzór związany z regulowaniem podatku VAT do urzędu skarbowego.
- Przelew zwykły - brutto na rachunek bieżący, czy możliwe?;
- Dedykowany przelew bankowy;
- Zapłata za kilka faktur - czy możliwa przy dedykowanym przelewie bankowym?
- Płatność gotówką;
- Zapłata za pomocą karty płatniczej;
- Zapłata “za pobraniem”;
- Kompensata i potrącenie;
- Zapłata przez inny podmiot za fakturę kupującego - skutki podatkowe przy split payment.
3. Problemy praktyczne związane z uregulowaniami split payment:
- Podatek VAT do zwrotu (nadwyżka podatku naliczonego nad należnym) na nowy Rachunek VAT;
- Sprzedaż ze stawką 0% lub “zw” a funkcjonowanie Rachunku VAT;
- Sprzedaż ze stawką podstawową a zakupy z niższymi stawkami;
- Nagromadzone środki na Rachunku VAT - co dalej?;
- Pomyłkowa wpłąta kwoty netto na Rachunek VAT a podatku VAT na konto bieżące - co dalej?
- Funkcjonowanie księgowań automatycznych wpłat na rachunek bankowy a split payment;
- Rozliczanie rozrachunków po wprowadzeniu podzielonej płatności.
4. Faktura i kasa fiskalna po zmianach w 2017 r. i projektowane zmiany w 2018 r.
- Kasa fiskalna dla kogo?
- Zwolnienie z posiadania kasy fiskalnej do końca 2017 r. - projekt zmian od 2018 r.;
- Kasa fiskalna w przypadku najmu, dzierżawy - kiedy zwolnienie?
- E-paragon od 2018 r. - zasady wystawiania i wysyłania
- Sankcje karne od 2017 r. związane z fakturami;
- Faktura korygująca w 2017 r. i jej rozliczenie;
- Faktura zaliczkowa - zasady wystawiania i stosowania;
- Sprzedaż zwolniona i odwrotne obciążenie a obowiązek wystawienia faktury - kiedy?
5. Refakturowanie mediów
- Pojęcie refakturowania oraz usługi podlegające refakturowaniu, w tym: woda, śmieci i ścieki, energia cieplna, energia gazowa, energia elektryczna, usługi telekomunikacyjne
- Pojęcie usługi najmu a media:
- Media częścią składową usługi najmu, w tym: umowne przenoszenie kosztów mediów - najnowsze ORZECZNICTWO I INTERPRETACJE;
- Odsprzedaż mediów odrębną transakcją, w tym: umowne i bezumowne przenoszenie kosztów mediów
- Obowiązek podatkowy oraz podstawa opodatkowania najmu i refakturowanych mediów
6. Sprzedaż nieruchomości a podatek VAT:
- zwolnienia przedmiotowe od VAT - problemy praktyczne i aktualne orzecznictwo
- zwolnienie podmiotowe: liczenie limitu obrotów - do i ponad 200.000 zł.
- sprzedaż gruntu z budynkiem - zasady opodatkowania i stawki podatkowe;
- określenie wartości budynku, budowli i gruntu - znaczenie praktyczne;
- stawka 23% - w jakich przypadkach?
- przypadki wyboru stawki 23% i stawki “zw”
- sprzedaż ulepszonej budowli lub budynku - ulepszenie z odliczeniem podatku VAT a stawka podatku przy sprzedaży;
- akt notarialny a faktura VAT;
- moment dostawy towarów;
- zaliczka z tytułu sprzedaży a obowiązek podatkowy;
- wykazywanie stawki “zw” w deklaracji podatkowej;
- zwolnienie z posiadania kas fiskalnych a sprzedaż nieruchomości.
7. Usługi najmu i zarządzania nieruchomościami - ogólne zasady opodatkowania VAT
- nieruchomości jako przedmiot najmu i zarządzania
- budynki mieszkalne i niemieszkalne oraz lokale mieszkalne i niemieszkalne
- zakres usług najmu nieruchomości
- zakres usług zarządzania nieruchomościami
- znaczenie statystyki dla opodatkowania VAT najmu i zarządzania
- obowiązek podatkowy w przypadku usług najmu i zarządzania nieruchomościami
- usługa kompleksowa i stawki VAT na usługi za media (woda, ścieki, śmieci)
- stawki VAT na usługi zarządzania nieruchomościami
- współczynnik odliczeń (sprzedaż mieszana)
8. Szczegółowe rozliczanie VAT przez spółdzielnie mieszkaniowe
- Rozliczenia pomiędzy spółdzielnią a jej członkami
- Wydatki na pokrycie kosztów związanych z częściami odrębnymi nieruchomości
- Wydatki na pokrycie kosztów związanych z częścią wspólną nieruchomości
- Rozróżnienie zarządu od zarządcy nieruchomością
- VAT od szczególnych czynności:
- reklama zamieszczana na budynku
- usługi porządkowe
- zaliczki na poczet czynszu najmu i zarządzania nieruchomościami
9. Pytania i odpowiedzi - dyskusja uczestników.
09:45 - 10:00 | Rejestracja i przywitanie uczestników |
10:00 - 11:30 | Szkolenie |
11:30 - 11:45 | Przerwa kawowa |
11:45 - 13:30 | Szkolenie |
13:30 - 14:00 | Lunch |
14:00 - 16:00 | Szkolenie |
16:00 | Zakończenie szkolenia |
Joanna Patyk Doradca Podatkowy, Prawnik, Absolwentka i stypendystka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Posiada 12-letnie doświadczenie w zakresie podatków, które zdobyła pracując w kancelarii prawno - podatkowej oraz międzynarodowej firmie konsultingowej. Obecnie właścicielka Kancelarii Podatkowej TAX & BUSINESS. Specjalistka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, w tym rozliczeń transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi - Transfer Pricing oraz podatku u źródła, a także podatku od towarów i usług. Współautorka książek: "Dokumentacja VAT", "Komentarz do podatku dochodowego od osób prawnych" - wydanie:2008 i 2010 oraz autorka licznych publikacji prasowych, w tym w Gazecie Prawnej oraz Przeglądzie Podatkowym.
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
500 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby, zgłoszenia przesłane do 6 listopada
600 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby, zgłoszenia przesłane po 6 listopada