Finanse publiczne

Granice udostępniania informacji publicznej w urzędzie z uwzględnieniem regulacji ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego .

13 października 2016 r.

hotel Marriott, Al. Jerozolimskie 65/79, Warszawa

Cena szkolenia:
590 zł

Cel szkolenia

Program

Harmonogram

Prelegenci

Cena

Korzyści i cel szkolenia:

celem szkolenia jest zapoznanie lub przypomnienie zagadnień związanych z udostępnianiem informacji publicznej. Uczestnik szkolenia będzie potrafił zdefiniować co jest informacją publiczną ( prostą i złożoną), nabędzie wiedzę jak prawidłowo ( bez naruszania prawa do prywatności itp). Udostępniać informacje publiczną, jak poddać informację publiczną procedurze anonimizacji

Metodyka:

wykład, casusy, ćwiczenia . Mile widziane aktywne uczestnictwo w szkoleniu poprzez zadawanie pytań i aranżowanie dyskusji na temat objęty szkoleniem..

1. Podstawy wiedzy związane z dostępem do informacji publicznej

  • Konstytucja
  • ustawy samorządowe
  • ustawa o dostępie do informacji publicznej
  • kodeks postępowania administracyjnego
  • prawo budowlane
  • ustawa o ochronie danych osobowych
  • ustawa prawo ochrony środowiska
  • ustawa o informacji o ochronie środowiska itd.

2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy, definicje informacji publicznej, sprawy publicznej, tajemnicy przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa, prawa do prywatności osoby fizycznej.

3. Prawo do informacji publicznej w praktyce, czyli co jest a co nie jest informacją publiczną.

  • Majątki osób nieskładających oświadczeń - czy są jawne? Czy obywatele mają prawo do informacji ze sfery prywatnej dotyczącej pracy, zatrudnienia itp.
  • Funkcjonariusze publicznie i osoby pełniące funkcje publiczne, - do jakich informacji o nich ma prawo obywatel
  • Pracownicy urzędów - czy są funkcjonariuszami publicznymi i jakie to rodzi dla nich konsekwencje?
  • Najnowsze nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego w świetle dostępu do informacji o pracownikach
  • Naruszenia dóbr osobistych w kontekście informacji publicznej

4. Praktyczne zagadnienia dotyczące informacji publicznej

  • Czym jest informacja publiczna a czym informacja przetworzona?
  • Co nie jest informacją publiczną w urzędzie?
  • Czy maile, wnioski, dokumentacja technologiczna są informacją publiczną?
  • Dane osobowe a informacja publiczna, - jakie dane nie mogą być udostępniane?
  • Dane wrażliwe, tajemnica lekarska inne tajemnice prawnie chronione a dostęp do informacji publicznej.
  • W jakim terminie należy udzielić odpowiedzi dotyczącej informacji publicznej?
  • Kiedy można odmówić udzielenia informacji publicznej - jaki powołać podstawy prawne w przypadku działalności urzędu
  • Pytanie o informację publiczną zadane mailem, faxem lub telefonicznie - odpowiadać czy nie?
  • Co grozi za nieudzielenie informacji publicznej czyli "czy taki diabeł straszny jak go malują?"- Jakich informacji udziela się w kancelarii ii na merytorycznych stanowiskach pracy,
  • jak odróżnić informację od pytań dotyczących porady prawnej,
  • sposoby udzielania informacji, komu i kiedy można takiej informacji udzielić.
  • jakich informacji i komu oraz kiedy można udzielić przez telefon, o co należy się spytać telefonującego przed udzieleniem informacji,

5.Uprawnienia prasy w ramach prawa do informacji publicznej.

6. Zasady kardynalne dostępu do informacji publicznych.

  • Pierwszeństwo regulacji szczególnych
  • korelacja k.p.a. do postępowania regulowanego ustawą o dostępie do informacji publicznej
    • formy wniosków
    • brak podpisu wnioskodawcy, brak danych osobowych wnioskodawcy
    • terminy
  • BIP- nowa znacząca rola Biuletynu, wymagania prawne, wymagania praktyki, zakres informacji, oznaczenie informacji, strona internetowa BIP,
  • centralne repozytorium - rola, zasady udostępniania informacji publicznej szczególnie ważnej, zasady tworzenia i prowadzenia centralnego repozytorium, forma wniosku,
  • udostępnianie informacji na wniosek, wniosek o ponowne wykorzystanie informacji forma, termin i sposób udostępnienia informacji, odmowa udostępnienia informacji publicznej i informacji w celu ponownego jej wykorzystania, opłaty i opłaty za udostępnienie informacji publicznej do ponownego wykorzystania, nowy termin wprowadzony przepisami ustawy dla rozpatrzenia wniosku o ponowne udostępnienie informacji
  • zasady kontroli odmowy udostępnienia informacji, wyłączenie trybu sądowego regulowanego w dawnej regulacji art. 22 ustawy
    • wstęp na posiedzenia organów kolegialnych organów władzy publicznej- wstęp na posiedzenie organów samorządu gminnego.
    • bezpłatność a bezkosztowość dostępu do informacji publicznej
    • prawo do kopii informacji albo wydruku, lub przesłania/przeniesienia na nośnik - prawo żądania uwierzytelnienia kopii?
    • przetworzenie a anonimizacja

7. Zasady udostępniania informacji objętych tajemnicą.

8. Postępowanie o udostępnienie danych publicznych a kpa- odmowa udostępnienia informacji publicznej ( tajemnica ustawowo chroniona (art. 5), brak przesłanki szczególnej istotności przetworzenia dla interesu publicznego (art. 3 ust. 1 pkt. 1), umorzenie postępowania (art. 14) umorzenie postępowania- odwołania, stosowanie środków nadzwyczajnych.

9.Bezczynność podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej- przykłady i konsekwencje.

10.Regulacja nowego aktu prawnego ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego,

  • Zakres podmiotowy i przedmiotowy nowej regulacji ustawowej.
  • Pojęcie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
  • Relacja między dostępem do informacji publicznej a ponownym wykorzystywaniem w świetl nowej regulacji prawnej.
  • Zakres podmiotowy ponownego wykorzystywania (podmioty uprawnione i zobowiązane- muzea, biblioteki,).
  • Ograniczenia ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
  • Prawa autorskie i pokrewne w procedurze ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
  • Etapy i zasady postępowania w "sprawie o wykorzystywanie informacji sektora publicznego": wniosek, braki formalne i ich sanacja, termin udostępnienia, koszty-odpłatność, warunki udostępnienia w procedurze ponownego wykorzystywania itd.
09:45 - 10:00 Rejestracja i przywitanie uczestników
10:00 - 11:30 Szkolenie
11:30 - 11:45 Przerwa kawowa
11:45 - 13:30 Szkolenie
13:30 - 14:00 Lunch
14:00 - 16:00 Szkolenie
16:00 Zakończenie szkolenia

Prawnik, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1999r. ukończyła aplikację administracyjną. Wykładowca przedmiotów prawniczych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, współpracownik licznych firm szkoleniowych, certyfikowany trener z wieloletnim doświadczeniem z powodzeniem szkolący pracowników ministerstw (min. Ministerstwo Budownictwa), organów kontroli finansowej, UOKiK urzędów wojewódzkich, urzędów miast i gmin, starostw, jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, urzędów i izb skarbowych, radców prawnych, komorników sądowych. Stały trener Najwyższej Izby Kontroli. Autor licznych publikacji poświęconych zagadnieniom samorządu. Współpracownik Wydawnictw prawniczych takich jak Pro-Lex, Infor i Beck Platforma Edukacyjna Project System. Autor poradnika dla gmin " Egzekucja administracyjna opłaty śmieciowej". Swe szkoleniowe zainteresowania poświęca głównie egzekucji administracyjnej, postępowaniom administracyjnym i podatkowym, finansom publicznym oraz ochronie danych osobowych i dostępowi do informacji publicznej. Z racji zatrudnienia w administracji finansowej w praktyce zajmuje się zagadnieniami egzekucji administracyjnej, postępowaniami administracyjnymi i podatkowymi, procedurami kontroli zarządczej oraz zagadnieniami odpowiedzialności za naruszenia finansów publicznych. W związku z pełnieniem obowiązków rzecznika prasowego i ABI posiada szeroką wiedze w zakresie ochrony danych osobowych i dostępu do informacji publicznej. Prowadzi audyt ochrony danych osobowych w takich jednostkach jak placówki oświatowe, szpitale, urzędy administracji publicznej. Tylko w ubiegłym półroczu, w ramach szkoleń unijnych przeszkoliła około 4 tyś słuchaczy. Specjalista z dziedzin: postępowanie egzekucyjne w administracji i sądowe, prawo administracyjne materialne, postępowanie administracyjne, samorząd terytorialny, finanse publiczne, prawo cywilne materialne i procedura cywilna. Z zakresu prawa administracyjnego materialnego w szczególności: egzekucja należności publicznoprawnych, postępowania zabezpieczające egzekucję należności publicznoprawnych, zagadnienia majątkowej represji karnej, problematyka przedawnień zobowiązań publicznoprawnych, opłaty skarbowe i inne daniny publicznoprawne, podatki lokalne.

Zarejestruj się ON-LINE

lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:

Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl

Cennik szkolenia

690 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby

590 + 23% VAT
koszt udziału drugiej i każdej kolejnej osoby z firmy/instytucji

W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.

Finanse publiczne

Granice udostępniania informacji publicznej w urzędzie z uwzględnieniem regulacji ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego .

13 października 2016 r.

hotel Marriott, Al. Jerozolimskie 65/79, Warszawa

CEL SZKOLENIA

Korzyści i cel szkolenia:

celem szkolenia jest zapoznanie lub przypomnienie zagadnień związanych z udostępnianiem informacji publicznej. Uczestnik szkolenia będzie potrafił zdefiniować co jest informacją publiczną ( prostą i złożoną), nabędzie wiedzę jak prawidłowo ( bez naruszania prawa do prywatności itp). Udostępniać informacje publiczną, jak poddać informację publiczną procedurze anonimizacji

Metodyka:

wykład, casusy, ćwiczenia . Mile widziane aktywne uczestnictwo w szkoleniu poprzez zadawanie pytań i aranżowanie dyskusji na temat objęty szkoleniem..


PROGRAM

1. Podstawy wiedzy związane z dostępem do informacji publicznej

  • Konstytucja
  • ustawy samorządowe
  • ustawa o dostępie do informacji publicznej
  • kodeks postępowania administracyjnego
  • prawo budowlane
  • ustawa o ochronie danych osobowych
  • ustawa prawo ochrony środowiska
  • ustawa o informacji o ochronie środowiska itd.

2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy, definicje informacji publicznej, sprawy publicznej, tajemnicy przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa, prawa do prywatności osoby fizycznej.

3. Prawo do informacji publicznej w praktyce, czyli co jest a co nie jest informacją publiczną.

  • Majątki osób nieskładających oświadczeń - czy są jawne? Czy obywatele mają prawo do informacji ze sfery prywatnej dotyczącej pracy, zatrudnienia itp.
  • Funkcjonariusze publicznie i osoby pełniące funkcje publiczne, - do jakich informacji o nich ma prawo obywatel
  • Pracownicy urzędów - czy są funkcjonariuszami publicznymi i jakie to rodzi dla nich konsekwencje?
  • Najnowsze nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego w świetle dostępu do informacji o pracownikach
  • Naruszenia dóbr osobistych w kontekście informacji publicznej

4. Praktyczne zagadnienia dotyczące informacji publicznej

  • Czym jest informacja publiczna a czym informacja przetworzona?
  • Co nie jest informacją publiczną w urzędzie?
  • Czy maile, wnioski, dokumentacja technologiczna są informacją publiczną?
  • Dane osobowe a informacja publiczna, - jakie dane nie mogą być udostępniane?
  • Dane wrażliwe, tajemnica lekarska inne tajemnice prawnie chronione a dostęp do informacji publicznej.
  • W jakim terminie należy udzielić odpowiedzi dotyczącej informacji publicznej?
  • Kiedy można odmówić udzielenia informacji publicznej - jaki powołać podstawy prawne w przypadku działalności urzędu
  • Pytanie o informację publiczną zadane mailem, faxem lub telefonicznie - odpowiadać czy nie?
  • Co grozi za nieudzielenie informacji publicznej czyli "czy taki diabeł straszny jak go malują?"- Jakich informacji udziela się w kancelarii ii na merytorycznych stanowiskach pracy,
  • jak odróżnić informację od pytań dotyczących porady prawnej,
  • sposoby udzielania informacji, komu i kiedy można takiej informacji udzielić.
  • jakich informacji i komu oraz kiedy można udzielić przez telefon, o co należy się spytać telefonującego przed udzieleniem informacji,

5.Uprawnienia prasy w ramach prawa do informacji publicznej.

6. Zasady kardynalne dostępu do informacji publicznych.

  • Pierwszeństwo regulacji szczególnych
  • korelacja k.p.a. do postępowania regulowanego ustawą o dostępie do informacji publicznej
    • formy wniosków
    • brak podpisu wnioskodawcy, brak danych osobowych wnioskodawcy
    • terminy
  • BIP- nowa znacząca rola Biuletynu, wymagania prawne, wymagania praktyki, zakres informacji, oznaczenie informacji, strona internetowa BIP,
  • centralne repozytorium - rola, zasady udostępniania informacji publicznej szczególnie ważnej, zasady tworzenia i prowadzenia centralnego repozytorium, forma wniosku,
  • udostępnianie informacji na wniosek, wniosek o ponowne wykorzystanie informacji forma, termin i sposób udostępnienia informacji, odmowa udostępnienia informacji publicznej i informacji w celu ponownego jej wykorzystania, opłaty i opłaty za udostępnienie informacji publicznej do ponownego wykorzystania, nowy termin wprowadzony przepisami ustawy dla rozpatrzenia wniosku o ponowne udostępnienie informacji
  • zasady kontroli odmowy udostępnienia informacji, wyłączenie trybu sądowego regulowanego w dawnej regulacji art. 22 ustawy
    • wstęp na posiedzenia organów kolegialnych organów władzy publicznej- wstęp na posiedzenie organów samorządu gminnego.
    • bezpłatność a bezkosztowość dostępu do informacji publicznej
    • prawo do kopii informacji albo wydruku, lub przesłania/przeniesienia na nośnik - prawo żądania uwierzytelnienia kopii?
    • przetworzenie a anonimizacja

7. Zasady udostępniania informacji objętych tajemnicą.

8. Postępowanie o udostępnienie danych publicznych a kpa- odmowa udostępnienia informacji publicznej ( tajemnica ustawowo chroniona (art. 5), brak przesłanki szczególnej istotności przetworzenia dla interesu publicznego (art. 3 ust. 1 pkt. 1), umorzenie postępowania (art. 14) umorzenie postępowania- odwołania, stosowanie środków nadzwyczajnych.

9.Bezczynność podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej- przykłady i konsekwencje.

10.Regulacja nowego aktu prawnego ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego,

  • Zakres podmiotowy i przedmiotowy nowej regulacji ustawowej.
  • Pojęcie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
  • Relacja między dostępem do informacji publicznej a ponownym wykorzystywaniem w świetl nowej regulacji prawnej.
  • Zakres podmiotowy ponownego wykorzystywania (podmioty uprawnione i zobowiązane- muzea, biblioteki,).
  • Ograniczenia ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
  • Prawa autorskie i pokrewne w procedurze ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
  • Etapy i zasady postępowania w "sprawie o wykorzystywanie informacji sektora publicznego": wniosek, braki formalne i ich sanacja, termin udostępnienia, koszty-odpłatność, warunki udostępnienia w procedurze ponownego wykorzystywania itd.

HARMONOGRAM

09:45 - 10:00 Rejestracja i przywitanie uczestników
10:00 - 11:30 Szkolenie
11:30 - 11:45 Przerwa kawowa
11:45 - 13:30 Szkolenie
13:30 - 14:00 Lunch
14:00 - 16:00 Szkolenie
16:00 Zakończenie szkolenia

PRELEGENCI

Prawnik, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1999r. ukończyła aplikację administracyjną. Wykładowca przedmiotów prawniczych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, współpracownik licznych firm szkoleniowych, certyfikowany trener z wieloletnim doświadczeniem z powodzeniem szkolący pracowników ministerstw (min. Ministerstwo Budownictwa), organów kontroli finansowej, UOKiK urzędów wojewódzkich, urzędów miast i gmin, starostw, jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, urzędów i izb skarbowych, radców prawnych, komorników sądowych. Stały trener Najwyższej Izby Kontroli. Autor licznych publikacji poświęconych zagadnieniom samorządu. Współpracownik Wydawnictw prawniczych takich jak Pro-Lex, Infor i Beck Platforma Edukacyjna Project System. Autor poradnika dla gmin " Egzekucja administracyjna opłaty śmieciowej". Swe szkoleniowe zainteresowania poświęca głównie egzekucji administracyjnej, postępowaniom administracyjnym i podatkowym, finansom publicznym oraz ochronie danych osobowych i dostępowi do informacji publicznej. Z racji zatrudnienia w administracji finansowej w praktyce zajmuje się zagadnieniami egzekucji administracyjnej, postępowaniami administracyjnymi i podatkowymi, procedurami kontroli zarządczej oraz zagadnieniami odpowiedzialności za naruszenia finansów publicznych. W związku z pełnieniem obowiązków rzecznika prasowego i ABI posiada szeroką wiedze w zakresie ochrony danych osobowych i dostępu do informacji publicznej. Prowadzi audyt ochrony danych osobowych w takich jednostkach jak placówki oświatowe, szpitale, urzędy administracji publicznej. Tylko w ubiegłym półroczu, w ramach szkoleń unijnych przeszkoliła około 4 tyś słuchaczy. Specjalista z dziedzin: postępowanie egzekucyjne w administracji i sądowe, prawo administracyjne materialne, postępowanie administracyjne, samorząd terytorialny, finanse publiczne, prawo cywilne materialne i procedura cywilna. Z zakresu prawa administracyjnego materialnego w szczególności: egzekucja należności publicznoprawnych, postępowania zabezpieczające egzekucję należności publicznoprawnych, zagadnienia majątkowej represji karnej, problematyka przedawnień zobowiązań publicznoprawnych, opłaty skarbowe i inne daniny publicznoprawne, podatki lokalne.


CENA SZKOLENIA

690 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby

590 + 23% VAT
koszt udziału drugiej i każdej kolejnej osoby z firmy/instytucji

W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.


Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy: