Finanse publiczne
Cel szkolenia
Program
Harmonogram
Prelegenci
Cena
celem szkolenia jest zapoznanie lub przypomnienie zagadnień związanych z udostępnianiem informacji publicznej. Uczestnik szkolenia będzie potrafił zdefiniować co jest informacją publiczną ( prostą i złożoną), nabędzie wiedzę jak prawidłowo ( bez naruszania prawa do prywatności itp). Udostępniać informacje publiczną, jak poddać informację publiczną procedurze anonimizacji
Metodyka:wykład, casusy, ćwiczenia . Mile widziane aktywne uczestnictwo w szkoleniu poprzez zadawanie pytań i aranżowanie dyskusji na temat objęty szkoleniem..
1. Podstawy wiedzy związane z dostępem do informacji publicznej
- Konstytucja
- ustawy samorządowe
- ustawa o dostępie do informacji publicznej
- kodeks postępowania administracyjnego
- prawo budowlane
- ustawa o ochronie danych osobowych
- ustawa prawo ochrony środowiska
- ustawa o informacji o ochronie środowiska itd.
2. Zakres podmiotowy i przedmiotowy ustawy, definicje informacji publicznej, sprawy publicznej, tajemnicy przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa, prawa do prywatności osoby fizycznej.
3. Prawo do informacji publicznej w praktyce, czyli co jest a co nie jest informacją publiczną.
- Majątki osób nieskładających oświadczeń - czy są jawne? Czy obywatele mają prawo do informacji ze sfery prywatnej dotyczącej pracy, zatrudnienia itp.
- Funkcjonariusze publicznie i osoby pełniące funkcje publiczne, - do jakich informacji o nich ma prawo obywatel
- Pracownicy urzędów - czy są funkcjonariuszami publicznymi i jakie to rodzi dla nich konsekwencje?
- Najnowsze nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego w świetle dostępu do informacji o pracownikach
- Naruszenia dóbr osobistych w kontekście informacji publicznej
4. Praktyczne zagadnienia dotyczące informacji publicznej
- Czym jest informacja publiczna a czym informacja przetworzona?
- Co nie jest informacją publiczną w urzędzie?
- Czy maile, wnioski, dokumentacja technologiczna są informacją publiczną?
- Dane osobowe a informacja publiczna, - jakie dane nie mogą być udostępniane?
- Dane wrażliwe, tajemnica lekarska inne tajemnice prawnie chronione a dostęp do informacji publicznej.
- W jakim terminie należy udzielić odpowiedzi dotyczącej informacji publicznej?
- Kiedy można odmówić udzielenia informacji publicznej - jaki powołać podstawy prawne w przypadku działalności urzędu
- Pytanie o informację publiczną zadane mailem, faxem lub telefonicznie - odpowiadać czy nie?
- Co grozi za nieudzielenie informacji publicznej czyli "czy taki diabeł straszny jak go malują?"- Jakich informacji udziela się w kancelarii ii na merytorycznych stanowiskach pracy,
- jak odróżnić informację od pytań dotyczących porady prawnej,
- sposoby udzielania informacji, komu i kiedy można takiej informacji udzielić.
- jakich informacji i komu oraz kiedy można udzielić przez telefon, o co należy się spytać telefonującego przed udzieleniem informacji,
5.Uprawnienia prasy w ramach prawa do informacji publicznej.
6. Zasady kardynalne dostępu do informacji publicznych.
- Pierwszeństwo regulacji szczególnych
- korelacja k.p.a. do postępowania regulowanego ustawą o dostępie do informacji publicznej
- formy wniosków
- brak podpisu wnioskodawcy, brak danych osobowych wnioskodawcy
- terminy
- BIP- nowa znacząca rola Biuletynu, wymagania prawne, wymagania praktyki, zakres informacji, oznaczenie informacji, strona internetowa BIP,
- centralne repozytorium - rola, zasady udostępniania informacji publicznej szczególnie ważnej, zasady tworzenia i prowadzenia centralnego repozytorium, forma wniosku,
- udostępnianie informacji na wniosek, wniosek o ponowne wykorzystanie informacji forma, termin i sposób udostępnienia informacji, odmowa udostępnienia informacji publicznej i informacji w celu ponownego jej wykorzystania, opłaty i opłaty za udostępnienie informacji publicznej do ponownego wykorzystania, nowy termin wprowadzony przepisami ustawy dla rozpatrzenia wniosku o ponowne udostępnienie informacji
- zasady kontroli odmowy udostępnienia informacji, wyłączenie trybu sądowego regulowanego w dawnej regulacji art. 22 ustawy
- wstęp na posiedzenia organów kolegialnych organów władzy publicznej- wstęp na posiedzenie organów samorządu gminnego.
- bezpłatność a bezkosztowość dostępu do informacji publicznej
- prawo do kopii informacji albo wydruku, lub przesłania/przeniesienia na nośnik - prawo żądania uwierzytelnienia kopii?
- przetworzenie a anonimizacja
7. Zasady udostępniania informacji objętych tajemnicą.
8. Postępowanie o udostępnienie danych publicznych a kpa- odmowa udostępnienia informacji publicznej ( tajemnica ustawowo chroniona (art. 5), brak przesłanki szczególnej istotności przetworzenia dla interesu publicznego (art. 3 ust. 1 pkt. 1), umorzenie postępowania (art. 14) umorzenie postępowania- odwołania, stosowanie środków nadzwyczajnych.
9.Bezczynność podmiotu zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej- przykłady i konsekwencje.
10.Regulacja nowego aktu prawnego ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego,
- Zakres podmiotowy i przedmiotowy nowej regulacji ustawowej.
- Pojęcie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
- Relacja między dostępem do informacji publicznej a ponownym wykorzystywaniem w świetl nowej regulacji prawnej.
- Zakres podmiotowy ponownego wykorzystywania (podmioty uprawnione i zobowiązane- muzea, biblioteki,).
- Ograniczenia ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.
- Prawa autorskie i pokrewne w procedurze ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
- Etapy i zasady postępowania w "sprawie o wykorzystywanie informacji sektora publicznego": wniosek, braki formalne i ich sanacja, termin udostępnienia, koszty-odpłatność, warunki udostępnienia w procedurze ponownego wykorzystywania itd.
09:45 - 10:00 | Rejestracja i przywitanie uczestników |
10:00 - 11:30 | Szkolenie |
11:30 - 11:45 | Przerwa kawowa |
11:45 - 13:30 | Szkolenie |
13:30 - 14:00 | Lunch |
14:00 - 16:00 | Szkolenie |
16:00 | Zakończenie szkolenia |
Prawnik, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. W 1999r. ukończyła aplikację administracyjną. Wykładowca przedmiotów prawniczych Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, współpracownik licznych firm szkoleniowych, certyfikowany trener z wieloletnim doświadczeniem z powodzeniem szkolący pracowników ministerstw (min. Ministerstwo Budownictwa), organów kontroli finansowej, UOKiK urzędów wojewódzkich, urzędów miast i gmin, starostw, jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, urzędów i izb skarbowych, radców prawnych, komorników sądowych. Stały trener Najwyższej Izby Kontroli. Autor licznych publikacji poświęconych zagadnieniom samorządu. Współpracownik Wydawnictw prawniczych takich jak Pro-Lex, Infor i Beck Platforma Edukacyjna Project System. Autor poradnika dla gmin " Egzekucja administracyjna opłaty śmieciowej". Swe szkoleniowe zainteresowania poświęca głównie egzekucji administracyjnej, postępowaniom administracyjnym i podatkowym, finansom publicznym oraz ochronie danych osobowych i dostępowi do informacji publicznej. Z racji zatrudnienia w administracji finansowej w praktyce zajmuje się zagadnieniami egzekucji administracyjnej, postępowaniami administracyjnymi i podatkowymi, procedurami kontroli zarządczej oraz zagadnieniami odpowiedzialności za naruszenia finansów publicznych. W związku z pełnieniem obowiązków rzecznika prasowego i ABI posiada szeroką wiedze w zakresie ochrony danych osobowych i dostępu do informacji publicznej. Prowadzi audyt ochrony danych osobowych w takich jednostkach jak placówki oświatowe, szpitale, urzędy administracji publicznej. Tylko w ubiegłym półroczu, w ramach szkoleń unijnych przeszkoliła około 4 tyś słuchaczy. Specjalista z dziedzin: postępowanie egzekucyjne w administracji i sądowe, prawo administracyjne materialne, postępowanie administracyjne, samorząd terytorialny, finanse publiczne, prawo cywilne materialne i procedura cywilna. Z zakresu prawa administracyjnego materialnego w szczególności: egzekucja należności publicznoprawnych, postępowania zabezpieczające egzekucję należności publicznoprawnych, zagadnienia majątkowej represji karnej, problematyka przedawnień zobowiązań publicznoprawnych, opłaty skarbowe i inne daniny publicznoprawne, podatki lokalne.
Zarejestruj się ON-LINE
lub pobierz, wypełnij i odeślij formularz zgłoszeniowy:
Jezeli mają Państwo pytania związane ze szkoleniem, prosimy o kontakt: info@wlr.com.pl
Cennik szkolenia
690 + 23% VAT
koszt udziału jednej osoby
590 + 23% VAT
koszt udziału drugiej i każdej kolejnej osoby z firmy/instytucji
W przypadku gdy udział w szkoleniu jest finansowany co najmniej w 70% ze środków publicznych stosujemy stawkę zw VAT.